W  leczeniu  otyłości i  nadwagi konieczna jest zmiana  naszych  zachowań  i  przyzwyczajeń, tych związanych z jedzeniem i aktywnością  fizyczną. Dla większości z nas dieta wiąże się z olbrzymimi wyrzeczeniami  i nieprzyjemnościami, rzadko natomiast myślimy o racjonalnym żywieniu lub  modyfikacji naszych zachowań żywieniowych.
Skupmy się  na tym,  co jemy  i  jak jemy...
- nie jemy śniadań (wieczny pośpiech);
- nieregularnie  spożywamy  posiłki, często przejadając się  bądź dojadając "na okrągło";
- za późno  jemy  kolacje, często zbyt obfite;
- pijemy zbyt dużo słodzonych napojów (uwaga: soki);
- jemy za mało  warzyw (a  powinniśmy spożywać 5-7 porcji dziennie);
- ulegamy nieprawdziwym  informacjom podawanym w reklamach żywności (mleczne przekąski, smakowe wody mineralne ( w rzeczywistości napoje, które przeważnie powstał na bazie wody z dodatkiem soków i/lub aromatów oraz cukru i/lub substancji słodzących), soki ,,naturalne'' itp.;
- w sklepie przy wyborze żywności kierujemy się  przede wszystkim ceną, a  bardzo  często im tańszy dany  produkt, tym więcej w nim  węglowodanów i tłuszczów;
- nie czytamy  etykiet  na  produktach żywnościowych dotyczących ich składu  i  kaloryczności;
- kupujemy za dużo  przetworzonej żywności;
- jesteśmy  niechętni "nowościom kulinarnym" proponującym zdrowsze alternatywy i sposoby przyrządzania zdrowszych dań.
Drogą do  sukcesu będzie powolna ale konsekwentna zmiana dotychczasowego sposobu odżywiania, w kierunku "zdrowego stylu życia"
Kluczową rolę odgrywa motywacja  i  przekonanie, że cel, który sobie postawiłeś jest do  osiągnięcia.
Twoja decyzja o rozpoczęciu zmiany  dotychczasowego sposobu odżywiania musi być dokładnie przemyślana, ponieważ krótkotrwała  "dieta cud" to  mit.
Zaplanuj strategię swojego  nowego zdrowego odżywiania i zdobądź rzetelną wiedzę na jego  temat.
Nie słuchaj  porad z TV,  doktora Google czy samozwańczych  specjalistów, skorzystaj z  porady  lekarza  i  dietetyka.
Początki są  trudne... 
Pamiętaj: 
- czego nie  kupisz, tego nie zjesz;
- nigdy  nie rób zakupów,  gdy jesteś głodny (kupisz wtedy więcej jedzenia niż potrzebujesz i zjesz je wcześniej czy później);
- czytaj  etykiety na  produktach i  nie sięgaj  po  środki, które zawierają dużą  ilość kalorii w 1g;
- kiedy masz ochotę na "coś słodkiego" sięgnij  po  owoc  np. jabłko;
- celebruj posiłki - jedz powoli,  przeżuwaj  każdy kęs, delektuj się;
- między  posiłkami  pij dużo wody;
- potrawy nakładaj  na mały talerz, dodawaj dużo sałat  tak, aby talerz był  "kopiasty";
- szukaj  "nagrody"  w  innych  przyjemnościach niż jedzenie.
Pamiętaj, że zdrowy styl życia to nie męczarnia pełna wyrzeczeń !!!
Zdrowy styl  prowadzi do  poczucia szczęścia, zadowolenia,  dobrostanu  zarówno fizycznego i psychicznego.
A "w zdrowym ciele zdrowy duch" !!!!